Bratislava
8. augusta (TASR) - Každý druhý most na Slovensku je v zlom stave a
diaľnice sa stavajú pomaly. Problémom je, že investičný proces pri
cestnej infraštruktúre trvá v priemere 14 rokov, čo ohrozuje dokončenie
hlavných cestných úsekov. Vyplýva to z auditu Najvyššieho kontrolného
úradu (NKÚ), ktorý sa zameral na stav ciest, mostov a prínos
zrealizovaných projektov na diaľniciach v období rokov 2021 až 2024.
K zlepšeniu došlo v rámci starostlivosti o mosty na cestách prvej
triedy, pričom priemerný počet zrekonštruovaných mostov počas
kalendárneho roka vzrástol z 11 na 17. Počet mostov na cestách prvej
triedy v najhorších stavebno-technických stupňoch sa však oproti roku
2020 zvýšil o 282 na 845 v roku 2024, čo je podľa NKÚ približne každý
druhý most.
Ku koncu minulého roka tvorilo cestnú sieť 545,7 km diaľnic a 320,2 km
rýchlostných ciest, pričom 57,3 km bolo v polovičnom profile. Bez
diaľnice či rýchlostnej cesty bolo vlani 29 okresov, najviac na
východnom Slovensku. Počas obdobia rokov 2021 až 2024 pribudlo 35 km
diaľnic prevažne na úsekoch D1 pri Prešove a Žiline. Dĺžka siete
rýchlostných ciest sa zvýšila o 23 km, tempo výstavby však nie je podľa
NKÚ dostatočné. Pri súčasnom priemere necelých 15 km ročne by do roku
2030 pribudlo len 375 km, pritom na splnenie všetkých záväzkov by mala
SR do roku 2050 každoročne odovzdať do prevádzky 26 km nových cestných
úsekov.
„Úseky, ktoré boli vybudované, prinášajú skrátenie jazdných časov,
vyššiu bezpečnosť a plynulosť premávky, no tieto prínosy sa vytrácajú
pri nedobudovaných častiach siete. Po skúsenostiach z Považskej Bystrice
a Prešova sa dá predpokladať, že získaná časová úspora sa zníži alebo
zanikne pri prejazde cez nedobudované úseky. Ide napríklad o obchvat
mesta Zvolen, teda spojenie ciest R1 a R2 či úsek D1 Turany - Hubová,“
priblížil predseda NKÚ Ľubomír Andrassy. Ministerstvo dopravy by malo
spolu s rezortom financií vytvoriť podľa neho nástroj, ktorý umožní
dlhodobejšie a realistickejšie plánovanie či financovanie veľkých
investícií v rámci štátneho rozpočtu. Riešením môže byť vytvorenie
viaczdrojového účelového dopravného fondu.
V období rokov 2021 až 2024 sa opravilo viac ako 500 km ciest prvej
triedy, počet úsekov vo veľmi dobrom stave však narástol len o 230 km.
Dôvodom je, že iné úseky ciest boli preklasifikované do horšej
kategórie, takže ich celkový stav sa nezlepšil. Cesty v nevyhovujúcom
stave sa skrátili o 144 km, no dĺžka tých v havarijnom stave zostala
nezmenená. Každý rok by sa malo obnoviť približne 222 km ciest, pričom
na ich obnovu by bolo potrebných viac ako 76 miliónov eur ročne, to by
však pokrylo len základnú obnovu v rámci prevádzkovej životnosti.
NKÚ dodal, že investičný dlh SR zvyšuje aj nedostatočná obnova mostov,
pričom tie v najhoršom stave môžu zapríčiniť uzavretie alebo zavedenie
niekoľkokilometrových obchádzkových trás. V zlom stave je v súčasnosti
približne polovica mostov. V prípade ciest prvej triedy je potrebné
podľa úradu na cyklickú obnovu každoročne zrekonštruovať 18 mostov.